- LastDodo Team
- 6,272 messages
- October 02, 2008 10:15
Altijd leuk, je persoonlijke Top-10 aller tijden op een rij zetten. Dit is de mijne:
1. Kuifje in Tibet (Hergé)
2. Blake & Mortimer: Het Gele Teken (Jacobs)
3. Isabelle en het Monster (Tardi)
4. Het nest van de Marsupilami’s (Franquin)
5. Kermis der onsterfelijken (Bilal)
6. De dorpsgek van Schoonvergeten (Comès)
7. Hongaarse Rapsodie (Giardino)
8. Het beest is dood (Calvo). De originele uitgave dan met die fantastische kleuren.
9. Storm: De laatste vechter (Don Lawrence)
10. Heer Bommel en de bovenbazen (Toonder)
Ben benieuwd naar jullie Top-10. Vooral omdat je stripvoorkeuren natuurlijk ook iets over jezelf zeggen!
Always nice, to list your personal Top 10 of all time. This is mine:
1. Tintin in Tibet (Hergé)
2. Blake & amp; Mortimer: The Yellow Sign (Jacobs)
3. Isabelle and the Monster (Tardi)
4. The nest of the Marsupilamis (Franquin)
5. Fair of the Immortals (Bilal)
6. The village idiot of Schoonvergeten (Comès)
7. Hungarian Rhapsody (Giardino)
8. The beast is dead (Calvo). The original edition then with those fantastic colors.
9. Storm: The Last Fighter (Don Lawrence)
10. Heer Bommel and the top bosses (Toonder)
I am curious about your Top-10. Especially since your comic preferences also say something about yourself!
Oef, ik kom er gewoon niet uit. Maar Kuifje in Tibet en het Gele teken zijn toch wel een soort ‘bohemian rhapsody’ die zijn briljant.
Mischien kun je wel een leuke toepassing bedenken om een soort van top 100 aller tijden te genereren.
Phew, I just can't figure it out. But Tintin in Tibet and the Yellow sign are some kind of "bohemian rhapsody" that are brilliant.
Maybe you can think of a nice application to generate some sort of top 100 of all time.
- LastDodo Team
- 6,272 messages
- October 02, 2008 22:56
Ja, dat is een leuk idee. We zouden de mogelijkheid kunnen bieden om bij een item een stem uit te brengen. Werken we nog wat verder uit.
Yes, that's a nice idea. We could offer the option to vote on an item. We will work out a little further.
- LastDodo Team
- 6,272 messages
- October 02, 2008 22:58
Isabelle en het Monster en Het nest van de Marsupilami’s staan overigens vooral op die plek vanwege de indruk die ze op me maakten toen ik ze voor het eerst las. Misschien zijn er wel betere Tardi (Loopgravenoorlog?) of Franquin (QRN?) albums als je een Top-100 verkiezing organiseert maar dit zijn mijn persoonlijke favorieten.
Isabelle and the Monster and The Nest of the Marsupilamis are mainly in that place because of the impression they made on me when I first read them. Maybe there are better Tardi (Trench Warfare?) Or Franquin (QRN?) Albums if you organize a Top-100 election but these are my personal favorites.
Hallo forummensae,
Leuk idee die top-100… in Duitsland hebben ze die ook al een aantal jaren:
http://www.top100comics.de/comicvoting_internat…
Misschien een leidraad?
Groeten,
René Visser
Hello forummensae,
Nice idea that top 100… they have had one in Germany for a number of years too:
http://www.top100comics.de/comicvoting_internat ...
Maybe a guide?
Greetings,
René Visser
- Catalogue administrator
- 177 messages
- October 02, 2008 23:31
Mijn persoonlijke top tien:
1-Sasmira-Oproep uit het verleden
2-Arman en Ilva-de Perfecte kringloop
3-Geheimen-Splinters
4-Kuifje-Raket naar de maan, en mannen op de maan
5-De wind in de wilgen-het woeste woud
6-Theodoor Cleysters-Rozendal
7-Ragebol- Beelhouwers van het licht
8-Kleine Robbe-Geef een handje aan mevrouw!
9-Blunder-onthutsende onthullingen
10-De Gieren-Voor een appel en een EI
My personal top ten:
1-Sasmira-Call from the past
2-Arman and Ilva-the Perfect cycle
3-Secrets-Splinters
4-Tintin-Rocket to the moon, and men on the moon
5- The wind in the willows-the wild forest
6-Theodoor Cleysters-Rozendal
7-Ragebol- Sculptors of light
8-Kleine Robbe-Give a hand to madam!
9-Blunder- staggering revelations
10-The Vultures-For an apple and an EGG
PFffff, dat zou ik nu echt niet weten.
Ik lees zoveel strips, sommigen blijven hangen en andere weer niet. Daarnaast lees ik ook nog eens veel comics en mangas, ik vrees dat ik er niet meer aan ga beginnen om een top 10 samen te stellen. Wat ik wel heel erg goed vind is Thorgal, Franka, Deathnote, Golden city, Monster, S1ngle, tja, zo kan ik nog wel een uur doorgaan…..
PFffff, I really wouldn't know that right now.
I read so many comics, some stick around and some don't. In addition, I also read a lot of comics and mangas, I fear that I will no longer start to compile a top 10. What I really like is Thorgal, Franka, Deathnote, Golden city, Monster, S1ngle, well, I can go on for another hour… ..
Hallo dagobertje,
Pffff… je hebt gelijk… zo moeilijk… ben nu begonnen met:
- The Killing Joke (Bolland)
- Douwe Dabbert
- Conan (Barry Windsor-Smith)
- XIII
Maar er is nog zoveel.
Overigens vind ik het moeilijk afzonderlijke albums te benoemen… series gaat me beter af.
Groeten,
René Visser
Hello Scrooge,
Pffff… you are right… so difficult… now started with:
- The Killing Joke (Bolland)
- Douwe Dabbert
- Conan (Barry Windsor-Smith)
- XIII
But there is still so much.
Incidentally, I find it difficult to name individual albums… series is better off for me.
Greetings,
René Visser
ja, er wordt gesmokkeld hé,zo kan ik het ook ;-) Maar er zit wel iets in dat wat je leest iets zegt over wie je bent. Vooruit dan, een top-5:
1 Koos Voos, Gotlib (nou ja stiekum het hele oeuvre van Gotlib)
2 Kuifje: Eenhoorn + schat (eigenlijk één verhaal)
3 Asterix en Cleopatra (en de rest van de reeks toen Goscinny er nog was)
4 Het Gele teken Blake en Mortimer
5 Horizon (Lian Ong)
Oei, Koos Voos op één. Wat zou mijn psychiater daar van zeggen…
yes, there is smuggling hey, that's how I can do it ;-) But there is something in it that what you read says something about who you are. Come on then, a top-5:
1 Koos Voos, Gotlib (well, secretly Gotlib's entire oeuvre)
2 Tintin: Unicorn + Treasure (actually one story)
3 Asterix And Cleopatra (And The Rest Of The Series When Goscinny Was Still Around)
4 The Yellow Mark Blake and Mortimer
5 Horizon (Lian Ong)
Oops, Koos Voos on one. What would my psychiatrist say about that…
- LastDodo Team
- 6,272 messages
- October 03, 2008 10:40
Maar er zit wel iets in dat wat je leest iets zegt over wie je bent.
1 Koos Voos, Gotlib
hahaha!
But there is something in what you read says something about who you are.
1 Koos Voos, Gotlib
hahaha!
- LastDodo Team
- 6,272 messages
- October 03, 2008 10:42
3 Asterix en Cleopatra
Vind je het Eerste Legioen niet beter? Die had ik eigenlijk nog in m’n top-10 moeten zetten…
3 Asterix and Cleopatra
Don't you like the First Legion better? I should have put it in my top-10 ...
Rene,
tis of de duvel er speelt. die heb ik gisteren nog herlezen! Ja, die is geweldig. Ik vind eigenlijk alles van Asterix geweldig.
Rene,
it's whether the devil is playing. I reread it yesterday! Yes, it is great. I actually love everything about Asterix.
- LastDodo Team
- 6,272 messages
- October 03, 2008 21:23
Goed is ie he. Vooral Tennis natuurlijk!
Good he is. Especially Tennis of course!
Ben hier pas begonnen met catalogeren en toch even de forumitems doornemen. haha, leuk onderwerp, waar ik graag ook even op inpik.
Mijn persoonlijk toptientje ziet er uit als volgt:
1. Loopgravenoorlog (Tardi)
2. Ibiscus (Rabaté), de cyclus als geheel
3. L’ascencion du haut mal (David B.), eveneens de ganse reeks
4. le cri du peuple (Tardi), als geheel
5. Jimmy Corrigan, the smartest kid on earth (Chris Ware)
6. Ici Même (Tardi)
7. De Chinkel (Rosinski)
8. L’autoroute du soleil (Baru)
9. Boeddha (Tezuka), als geheel
10. Eva (Comès)
Eigenlijk zou ik nog wat willen verderdoen met dat lijstje. Er is nog zoveel dat evenmin te versmaden is en tot mijn favorieten behoort.
Dat er zoveel Frans inzit, ik kan er niet aan doen. Tweetalige Vlaming nietwaar …
En tot slot: valt het niet teveel op dat ik een grote tardifiel ben :):)??
gr, Michkepee
Just started cataloging here and still go through the forum items. haha, nice subject, which I also like to pick up on.
My personal top ten looks like this:
1. Trench Warfare (Tardi)
2. Ibiscus (Rabaté), the cycle as a whole
3. L'ascencion du haut mal (David B.), also the entire series
4. le cri du peuple (Tardi), as a whole
5. Jimmy Corrigan, the smartest kid on earth (Chris Ware)
6. Ici Même (Tardi)
7. The Chinkel (Rosinski)
8. L'autoroute du soleil (Baru)
9. Buddha (Tezuka), as a whole
10. Eva (Comès)
Actually, I would like to continue with that list. There is still so much that is not to be sneezed at either and is one of my favorites.
That there is so much French in it, I can't help it. Bilingual Fleming isn't it…
And finally: it is not too obvious that I am a big tardiphile :) :) ??
gr, Michkepee
- LastDodo Team
- 6,272 messages
- November 03, 2008 09:48
Welkom op het forum Michkepee!
Mooie keuzes. Hoewel ik het woord nog niet kende moet ik bekennen dat ik ook een Tardifiel ben. Heb Isabelle gekozen boven Loopgravenoorlog (ook indrukwekkend natuurlijk!) omdat ik het als eerste strip van Tardi las en het veel indruk heeft gemaakt. Je keuze voor Eva i.p.v. De dorpsgek van Schoonvergeten vind ik verrassend. Zal Eva nog eens herlezen. Ik ben een eentalige Nederlander dus aan Frans waag ik me nog maar niet :-) Le cri du peuple is wel vertaald hoor (Stem van het volk).
Als je de smaak te pakken hebt, ga dan gerust door na de 10. Ben wel benieuwd naar je Top-100 :-)
Welcome to the Michkepee forum!
Nice choices. Although I did not know the word yet, I must confess that I am also a Tardifiel. I chose Isabelle over Trench Warfare (also impressive of course!) Because I was the first Tardi comic to read and it made a big impression. I find your choice for Eva instead of the village idiot of Schoonvergeten surprising. Will Eva reread again. I am a monolingual Dutch person so I do not venture French yet :-) Le cri du peuple has been translated (Voice of the people).
If you've got the hang of it, feel free to continue after 10. I'm curious about your Top-100 :-)
Een zeer voor de hand liggende nummer één, ik weet het. En dat “Le cri” ook in vertaling te krijgen en vooral te lezen is, is mij ook al niet onbekend want eveneens in mijn bezit (ga maar eens kijken naar mijn verzameling).
“Tardifiel” ben ik al heel lang. Dat virus heb ik opgedaan door het tijdschrift “Wordt Vervolgd”, helaas veel te snel ter ziele gegaan. Gelukkig was er nog “A Suivre” dat jammer genoeg ook al niet meer bestaat.
Omdat ge het zo schoon vraagt: hierna de volgende tien:
11. Brieven uit de bar (Stassen)
12. Brüsel (Schuiten/Peeters)
13. l’Homme qui marche (Taniguchi)
14. Het leven is een geschenk maar je krijgt het niet kado (Seth)
15. Quartier lointain (Taniguchi)
16. Persepolis (Satrapi)
17. Maus (Spiegelman)
18. La débauche / de verloedering (Tardi)
19. Dodelijke spelletjes (Tardi)
20. Salade niçoise (Baudoin).
Weer een paar Tardi’s. En verder ook wat poëtische strips, die mij zeer kunnen bekoren, zoals bijna alles van Taniguchi (helaas weinig in vertaling te krijgen).
De dorpsgek (Comès) is ook niet mis natuurlijk, verre van.
Bij het opstellen van dit lijstje maak ik me de bedenking dat er dringend één en ander eens herlezen moet worden :-).
gr, Michkepee
A very obvious number one, I know. And that “Le cri” can also be translated and especially read, is not unknown to me either, because it is also in my possession (just take a look at my collection).
I have been “Tardifiel” for a long time. I got that virus through the magazine “Wordt Vervolgd”, which unfortunately passed away much too quickly. Fortunately there was “A Suivre” that unfortunately no longer exists.
Because you ask it so beautifully: hereafter the following ten:
11. Letters from the bar (Stassen)
12. Brüsel (Schuiten / Peeters)
13. l'Homme qui marche (Taniguchi)
14. Life is a gift but you will not get it (Seth)
15. Quartier lointain (Taniguchi)
16. Persepolis (Satrapi)
17. Maus (Spiegelman)
18. La débauche / the degradation (Tardi)
19. Deadly Games (Tardi)
20. Niçoise salad (Baudoin).
Another few Tardis. And also some poetic comics, which really appeal to me, such as almost everything by Taniguchi (unfortunately not much available in translation).
The village idiot (Comès) is also not bad, of course, far from it.
While compiling this list, I am concerned that there is an urgent need to reread some things :-).
gr, Michkepee
Ik heb mij zojuist aangemeld en aangezien ik gek ben op lijstjes, hier mijn versie:
1. De incal (de complete originele serie; alle spin-offs zijn wat mij betreft overbodig)
2. Corto Maltese in Siberië (eigenlijk de hele serie, maar ik moet kiezen…)
3. Blueberry – Angel Face
4. Comanche – De wolven van Wyoming
5. De man zonder geweten (Hugo Pratt)
6. Indian Summer (beide delen; 1 verhaal)
7. Eva (ook ik kies uiteindelijk voor dit verhaal van Comès)
8. Indianenreeks – De weg van de wraak
9. Kuifje – De 7 kristallen bollen
10. Suske en Wiske – De Tuf-Tuf club
Uit de lijst is misschien al op te maken, dat ik een verzamelaar ben van western- en indianenstrips ben. Daarnaast hou ik het werk bij van Hugo Pratt, Comès en het samenwerkingsverband tussen Renaud en Dufaux. En nu ik dit zeg, bedenk ik me, dat Santiaq ook niet zou misstaan in deze lijst.
I just signed up and since I love lists, here's my version:
1. The incal (the complete original series; all spin-offs are unnecessary in my opinion)
2. Corto Maltese in Siberia (actually the whole series, but I have to choose ...)
3. Blueberry - Angel Face
4. Comanche - The Wolves of Wyoming
5. The Man Without Conscience (Hugo Pratt)
6. Indian Summer (both parts; 1 story)
7. Eva (I also choose this story from Comès in the end)
8. Indian series - The way of revenge - 9. Tintin - The 7 Crystal Balls
10. Suske en Wiske - The Tuf-Tuf club
The list may already indicate that I am a collector of Western and Indian comics. I also keep track of the work of Hugo Pratt, Comès and the collaboration between Renaud and Dufaux. And now that I say this, I realize that Santiaq would not be out of place in this list.
- LastDodo Team
- 6,272 messages
- November 13, 2008 23:34
Mooie lijst! De Incal ben ik helemaal vergeten. Die had ook in mijn top-10 gemoeten eigenlijk. En Hermann mist bij mij ook zie ik nu (verrassend dat je voor Comanche kiest trouwens). Hmmm… ik moet snel maar eens ook een top-20 gaan maken.
@ michkepee: aan Maus had ik zelf ook moeten denken natuurlijk. Waar blijft je top-50 trouwens? :-)
Nice list! I completely forgot about the Incal. It should have been in my top 10, actually. And Hermann also misses me now (surprising that you choose Comanche by the way). Hmmm… I have to make a top 20 soon.
@ michkepee: I should have thought of Maus myself of course. By the way, where's your top 50? :-)
@René: dat is nu net zooooo verschrikkelijk moeilijk na die eerste 20 …
Ik zal me bij gelegenheid eens grondig in mijn verzameling verdiepen en dan een vervolg aan die top20 breien.
groeten en fijn weekend. michkepee
@ René: that is just soooooo terribly difficult after those first 20…
I will on occasion thoroughly delve into my collection and then knit a sequel to that top 20.
Greetings and have a nice weekend. michkepee
- LastDodo Team
- 6,272 messages
- November 19, 2008 11:28
Ben erg benieuwd, je mag je top-100 ook per 10 posten hoor :-)
I am very curious, you can also post your top 100 per 10 :-)
top 10 top 100
heb zo veel goeie gelezen en in mijn bezit
zal ze eens gaan opnemen in de lijst
top 10 top 100
read and own so many good ones
will one day include them in the list
Ik zal er zéker een paar vergeten maar hier mijn huidige persoonlijke TOP 20 voorkeuren, eventueel in willekeurige volgorde .. en natuurlijk alle andere albums uit die serie´s …
01. Zwendel in Ebbenhout en Opstand in Jamaica (Roodbaard 21 en 24/Pellerin)
02. De boogschutter (Thorgal 9/Rosinski)
03. Chninkel (Rosinski)
04. Angel face, (Blueberry 18/Giraud)
05. De laatste vechter (Storm 2/Don.L)
06. Wolvenkind (Legende 1/Swolfs)
07. Oom Dagobert Jonge jaren serie(Don Rosa)
08. Lynxenhoedster (Lotusbloem 7/Franz)
09. De erfgenaam (Largo Winch/Francq)
10. Zeeziek (Pacush Blues/Ptluc)
11. Purper en Goud (Murena/Delaby)
12. Over de grenzen vd tijd (Pont)
13. Tarzan Classics 237-241(Manning)
14. Alex de onversaagde (J.Martin)
15. Huurlingen(Jeremiah 20/Hermann)
16. Blacksad 1 (Guarnido/canales)
17. De jager (Tijdvogel/Loisel)
18. Indian summer (Manara)
19. Lady in Blue (Bilal)
20. Hart voor IJsland 1&2 (Makyo)
I will certainly forget a few but here my current personal TOP 20 preferences, possibly in no particular order .. and of course all other albums from those series ...
01. Ebony Scam and Rebellion in Jamaica (Redbeard 21 and 24 / Pellerin)
02. The Archer (Thorgal 9 / Rosinski)
03. Chninkel (Rosinski)
04. Angel face, (Blueberry 18 / Giraud) - 05. The Last Fighter (Storm 2 / Don.L)
06. Wolf Child (Legend 1 / Swolfs)
07. Uncle Scrooge McDuck Young Years series (Don Rosa)
08. Lynx Guardian (Lotus flower 7 / Franz)
09. The Heir (Largo Winch / Francq)
10. Seasick (Pacush Blues / Ptluc)
11. Purple and Gold (Murena / Delaby)
12. Beyond the boundaries of time (Pont)
13. Tarzan Classics 237-241 (Manning)
14. Alex the Intrepid (J. Martin)
15. Mercenaries (Jeremiah 20 / Hermann)
16. Blacksad 1 (Guarnido / canales)
17. The Hunter (Tijdvogel / Loisel)
18. Indian summer (Manara) - 19. Lady in Blue (Bilal)
20. Heart for Iceland 1 & amp; 2 (Makyo)
Leuk, lijstjes
Top twintig stripmakers
1. Robert Crumb
2. Tardi
3. Hugo Pratt
4. Hergé
5. Chris Ware
6. Franquin
7. Winsor McCay
8. George Herriman
9. Patrick McDonall
10. Carl Barks
11. Will Eisner
12. Joost Swarte
13. Jaime Hernandez
14. Jim Woodring
15. Peter Pontiac
16. Bernard Krigstein
17. Edgar P. Jacobs
18. Daniel Clowes
19. Martin Lodewijk
20. Marc Smeets
Nice lists
Top twenty comic creators
1.Robert Crumb
2. Tardy
3. Hugo Pratt
4. Herge
5. Chris Ware
6. Franklin
7. Winsor McCay
8.George Herriman
9.Patrick McDonall
10.Carl Barks
11. Will Eisner
12. Joost Black
13.Jaime Hernandez
14.Jim Woodring
15. Peter Pontiac
16.Bernard Krigstein
17. Edgar P. Jacobs
18.Daniel Clowes
19. Martin Louis
20. Marc Smeets
- LastDodo Team
- 6,272 messages
- February 18, 2009 22:12
Wow, goeie lijst! Terechte plek voor Tardi. Alleen zou ik Hergé toch wel op 1 zetten. En Franquin op 3.
Wow, great list! Right place for Tardi. Only I would put Hergé on 1 anyway. And Franquin on 3.
lastig zeg. zal hem misschien ook nog wel eens wijzigen. maar vooruit.
1.Batman: Dark victory.
2.Loopgravenoorlog. Tardi
3.Punisher max vol.5 the Slavers
4.Meccano de Ruwe gids
5.de Lotgevallen van Julius Antoine. Lea
6.de Killer. Jacamon en Matz
7.Green manor deel.1
8.o jee ik weet het niet meer, nog geen asterix en geen freak broters, moest ik de tanden van de haai er nog in zetten of nog iets van Micheluzzi of Pratt. wat moeilijk zeg, misschien dan gewoon waanzin-waanzuit op negen en tien zetten. Ik heb toch ook genoten van Thomas Noland en Frank Cappa. ik ga maar zovast beginnen aan mijn top 100. maar dan kan ik niks meer tussendoor lezen. aaaaaaarg
difficult. may also change it at some point. but go ahead.
1.Batman: Dark victory.
2. Trench warfare. Tardi
3.Punisher max vol.5 the Slavers
4.Meccano the Rough guide
5.the Adventures of Julius Antoine. Lea
6.th Killer. Jacamon and Matz
7.Green manor part.1
8.o dear I don't remember, no asterix and no freak broters, did I have to put the teeth of the shark in it or something from Micheluzzi or Pratt. how difficult, maybe just put madness-madness on nine and ten. I also enjoyed Thomas Noland and Frank Cappa. I'm just going to start on my top 100, but then I can't read anything in between. aaaaaaarg