Alexander-Boers Je reikt als het ware de oplossing zelf aan. Met de foto die je plaatste. De kleuren van de kroonkurken 'gaan mee' met de kleuren van de bieretiketten. Zoek dan eens op het internet op de naam. Biersites genoeg... Volgens mij is #10719183 'Wit Heer'. En #10719157 'Hop Ruiter'.
Alexander-Boers You are, as it were, providing the solution yourself. With the photo you posted. The colours of the crown corks 'match' the colours of the beer labels. Then search the name online. There are plenty of beer websites... I think #10719183 is 'White Lord'. And #10719157 'Hop Ruiter'.
Alexander-Boers Zo op het eerste zicht lijkt er mij een verschil in kleur. Bekijk het veld 'kleur' bij beide items... Bij 'foto-opnamen' gaan kleuren wel eens 'veranderen'...
Alexander-Boers At first glance there seems to me to be a difference in color. Look at the 'color' field for both items... When taking photos, colors sometimes "change"...
Hoi doppen verzamelaars, De 2 doppen #10719157 en #10719183 lijken veel op elkaar Qwa kleur. De ene is de trippel en de andere is de witbier wie weet welke wat is? ik heb zelf de dop van de trippel, maar kom er niet uit als ik de kleur vergelijk.. dus vandaar de vraag. Sjaak64 jij hebt hem ingevoerd, weet jij het nog?
Hi cap collectors, The two caps, #10719157 and #10719183, look very similar in color. One is the Trippel and the other is the Witbier. Does anyone know which one is which? I have the Trippel cap myself, but I can't tell by comparing the color. Hence the question. Sjaak64 you entered it, do you remember?
Ik heb even een kopie gemaakt Alexander-Boers van jouw onderwerp, bij veelgestelde vragen,
Hoe kan ik melden dat een item dubbel in de catalogus staat?
Indien je overtuigd bent dat een item dubbel in de catalogus staat, wijzig dan het item wat zou moeten verdwijnen op de volgende wijze: Titel (geheel in alle taalvelden) wijzigen in: DOUBLURE xxxxxxxx (xxxxxxx = catalogusnummer van het item wat moet blijven bestaan) De betreffende superbeheerders zullen dit regelmatig opschonen.
I just made a copy Alexander-Boers of your topic, in the FAQ,
How can I report that an item is listed twice in the catalog?
If you are convinced that an item is duplicated in the catalog, edit the item that should be removed as follows: Change title (complete in all language fields) to: DOUBLURE xxxxxxxx (xxxxxxx = catalog number of the item that should remain) The super administrators concerned will clean this up regularly.
Dat is een hoop nuttige informatie, daar kan ik nog veel van leren. (hahaha) . Het is natuurlijk wel een voordeel als je vlak bij de brouwerij bent, en ook nog eens een lekker pintje kunt nuttigen.
That's a lot of useful information, I can learn a lot from that. (hahaha) . Of course it is an advantage if you are close to the brewery and can also enjoy a nice pint.
Inderdaad, de Ypra Special van Brouwerij Vermeulen werd na 1976 nog een tijd gebrouwen in Wieze, door Brouwerij Van Rooy. Toen brouwerij Van Rooy in 1994 failliet werd verklaard kwam er een doorstart als Brouwerij Het anker Wieze. toen stak Ypra Special niet meer in het productengamma. De nieuwe doorstart duurde maar enkele jaren. In 1999 viel het doek helemaal. Logo en merknaam kwamen in handen van Brouwerij Haacht. In 2009 werd Brouwerij Wieze opgericht, met overname van het logo en de merknaam. Maar geen Ypra te bespeuren.
Er was maw nog een Ypra bier tot max. 1994. #4945889 en #10448579 uit de rubriek Bieretiketten staat terecht bij Brouwerij Van Rooy, ondanks de vermelding 'Brouwerij Vermeulen' op het etiket. Jantje en Kamiel kennen er blijkbaar iets van. Het is niet ongewoon dat een brouwerij een bier brouwt voor een andere firma, en daar die ander naam op vermeldt. Het is veelal een product dat door de opdrachtgever regionaal (lokaal) wordt verkocht. Als daar een 'lokale verwijzing' op staat is de acceptatie (omzet) groter. Daar hebben beide partijen baat bij.
#10621547 staat dan weer ten onrechte bij Van Roy. Het is een Ypra bier van Omer Vander Ghinste (staat ook zo op het etiket, 2de afbeelding). Op de eerste afbeelding (etiket) staat dan wel nog de ode aan de oorsprong: 'Brouwerij Vermeulen'. Da's verwarring zaaien, maar zal wel verantwoord zijn van uit het standpunt marketing. 'Omer Vander Ghinste, Bellegem' staat er bij Bieretiketten immers nog altijd dubbel in. Wellicht na naamswijziging (om ze samen te kunnen krijgen) vergeten samen te voegen :)
Onmogelijk dat nà 1997 er nog iets kan toegewezen worden aan Brouwerij Van Roy. Als #5146399 daar werd gebrouwen dan is de datum verkeerd (er staat nu 1999). In 1997 was 't spel failliet. #3478849 behoort ook niet tot Brouwerij Van Roy. Het is een product van de in 2009 nieuw opgerichte Brouwerij Wieze (die wel via Brouwerij Haacht de merknaam Wieze én het Van Roy logo heeft overgenomen). Een aantal andere kunnen misschien (tijdelijk?) gebrouwen geweest zijn door Brouwerij Haacht. Voor Karl Pils denk ik eerder aan Martens uit Boholt (nu vooral gericht op export). Staat bij Bieretiketten dubbel in de lijst van de brouwerijen.
Leuk voor Ewald63 om uit te pluizen lijkt mij. Dat maakt verzamelen, en vooral het beheerder zijn van een rubriek, boeiend.
Indeed, the Ypra Special from Brouwerij Vermeulen was brewed for some time after 1976 in Wieze by Brouwerij Van Rooy. When brewery Van Rooy was declared bankrupt in 1994, a new start was made as Brewery Het Anker Wieze. At that time, Ypra Special was no longer part of the product range. The new start only lasted a few years. In 1999, the curtain fell completely. Logo and brand name came into the hands of Brewery Haacht. In 2009, Brouwerij Wieze was founded, with the acquisition of the logo and brand name. But no Ypra to be seen.
In other words, there was still a Ypra beer until 1994. #4945889 and #10448579 from the Beer Labels section are rightfully at Brouwerij Van Rooy, despite the mention 'Brouwerij Vermeulen' on the label. Jantje and Kamiel apparently know something about it. It is not uncommon for a brewery to brew a beer for another company and to put that other name on it. It is often a product that is sold regionally (locally) by the client. If there is a 'local reference' on it, the acceptance (turnover) is greater. Both parties benefit from that.
#10621547 is incorrectly listed with Van Roy. It is a Ypra beer by Omer Vander Ghinste (also stated as such on the label, 2nd image). The first image (label) does still feature the ode to the origin: 'Brouwerij Vermeulen'. That is sowing confusion, but will be responsible from a marketing perspective. 'Omer Vander Ghinste, Bellegem' is still listed twice at Bieretiketten. Perhaps after the name change (to get them together) they forgot to merge :)
It is impossible that anything can be attributed to Brouwerij Van Roy after 1997. If #5146399 was brewed there then the date is wrong (it now says 1999). In 1997 the game was bankrupt. #3478849 also does not belong to Brouwerij Van Roy. It is a product of the newly founded Brouwerij Wieze in 2009 (which did take over the brand name Wieze and the Van Roy logo via Brouwerij Haacht). A number of others may have been brewed (temporarily?) by Brouwerij Haacht. For Karl Pils I think more of Martens from Boholt (now mainly focused on export). It is listed twice in the list of breweries at Bieretiketten.
Fun for $$$$$$$ to sift through I think. That's what makes collecting, and especially managing a section, interesting.
Raoul62 kleine vermelding (voor wat het waard is) op biernet : Het bier "Ypra" (waarover nog ergens anders sprake in ons Biercafé) werd nadien nog een tijd gebrouwen door brouwerij Van Roy in Wieze (al stond ook toen op de etiketten "Brouwerij Vermeulen Ieper"). Andere bron vermeldt bij Van Roy : Ypra Special
Raoul62 small mention (for what it's worth) on biernet : The beer "Ypra" (which is discussed elsewhere in our Beer Café) was brewed for a while by the Van Roy brewery in Wieze (although the labels then also said "Brouwerij Vermeulen Ieper"). Another source mentions Van Roy: Ypra Special
Tja Michel, maar alle bronnen zijn unaniem: sinds 1976 is er in Ieper bij Vermeulen geen druppel meer gebrouwen ... Wel bleef het bedrijf bestaan als depot/verdeelpunt/handelaar. Maar er werd niks meer gemaakt noch gebotteld. En de huidige Ypra bieren worden met 100% zekerheid nu gebrouwen door brouwerij Omer Vander Ghinste. Ik ben er vorige week nog geweest op een rondleiding en proeverij :) [Tenandere, het bezoek aan die brouwerij uit Bellegem is een echte aanrader. Leerrijk, smaakvol, en je gaat niet met lege handen naar huis!] Ook daar het verhaal gehoord dat het oude Ypra merk door Omer van onder het stof werd gehaald. Samen met zijn neef, een nazaat van de laatste brouwer Vermeulen, en tevens dé man van NATAN (als ondernemer actief in de modewereld, niet in de bierwereld). Zoals voorheen Belfort ook als naam werd gerecupereerd (de Triple Lefort is niet in de al meer dan 100 jaar verdwenen Brasserie Lefort van Kortrijk gebrouwen). Triple Lefort werd kort na de lancering internationaal tot 'beste tripel van de wereld' (!) gebombardeerd (World Beer Cup 2018 in Nashville, USA). Beide voormalige brouwerijen (overname van het bedrijf én de naam én het logo) hadden/hebben een link met Brouwerij Vander Ghinste (familiale band). De wereld is klein. Ook in Westvlaanderen lol
Het is uiteraard mogelijk dat er een kleinschalige lokale heropstart is geweest onder de naam Vermeulen te Ieper. Daar vind ik totaal niks over. Wel kan ik me niet inbeelden dat ze dan dezelfde namen, logo's en lettertekens gebruiken. Die zijn al jaren eigendom van de brouwerij uit Bellegem. Vandaar: dergelijke kroonkurken met de Y letter in die tekening (logo) uit 2023 en 2024 zijn met 100% zekerheid van flesjes die door Brouwerij Vander Ghinste werden geproduceerd, en niet door de al bijna 50 jaar verdwenen Brouwerij Vermeulen.
De mogelijke kleinschalige heropstart in Ieper (of ergens anders?) intrigeert mij wel. Misschien is er iemand uit die regio Ieper op LD actief, die daar iets over weet, en bereid is de kennis te delen.
Links modekoning (modehuis NATAN) Edouard Vermeulen (zoon van de laatste brouwer Vermeulen die stopte in 1976) en rechts bierkoning Omer IV (de huidige baas van brouwerij Omer Vander Ghinste, Omer V is nog kroonprins maar werkt al mee in het bedrijf) met een Ypra biertje in de hand. Foto vorig jaar genomen in de halve ronde aan de ingang van de nieuwe brouwzaal).
Well Michel, but all sources are unanimous: since 1976, not a single drop has been brewed at Vermeulen in Ypres ... The company did continue to exist as a depot/distribution point/trader. But nothing was made or bottled anymore. And the current Ypra beers are now brewed with 100% certainty by brewery Omer Vander Ghinste. I was there last week for a tour and tasting :) [ Tenandere, the visit to that brewery in Bellegem is highly recommended. Educational, tasteful, and you won't go home empty-handed!] Also heard the story there that the old Ypra brand was dusted off by Omer. Together with his cousin, a descendant of the last brewer Vermeulen, and also the man of NATAN (active as an entrepreneur in the fashion world, not in the beer world). As Belfort was previously also recuperated as a name (the Triple Lefort was not brewed in the Brasserie Lefort of Kortrijk, which has been gone for over 100 years). Shortly after its launch, Triple Lefort was internationally bombarded to 'best tripel in the world' (!) (World Beer Cup 2018 in Nashville, USA). Both former breweries (takeover of the company and the name and the logo) had/have a link with Brouwerij Vander Ghinste (family connection). The world is small. Also in West Flanders fun
It is of course possible that there was a small-scale local restart under the name Vermeulen in Ypres. I can't find anything about that. I can't imagine that they would use the same names, logos and fonts. They have been owned by the brewery in Bellegem for years. Hence: such crown corks with the Y letter in that drawing (logo) from 2023 and 2024 are with 100% certainty from bottles produced by Brouwerij Vander Ghinste, and not by Brouwerij Vermeulen, which has disappeared for almost 50 years.
The possible small-scale restart in Ypres (or somewhere else?) intrigues me. Maybe there is someone from that Ypres region active on LD, who knows something about it, and is willing to share the knowledge.
On the left fashion king (fashion house NATAN) Edouard Vermeulen (son of the last brewer Vermeulen who stopped in 1976) and on the right beer king Omer IV (the current boss of brewery Omer Vander Ghinste, Omer V is still crown prince but already works in the company) with a Ypra beer in his hand. Photo taken last year in the semi-circular at the entrance of the new brewing hall).
Hallo Raoul, Heb het verhaal gelezen. Het is vaak moeilijk exact te achterhalen bij welke brouwerij sommige bieren zijn gebrouwen en/of hebben laten brouwen, en daar is deze er ook weer een van. Volgens de gegevens zou deze inderdaad van Vermeulen moeten zijn, maar kan ook nog bij Omer Vander Ghinste gebrouwen zijn volgens gegevens op internet. Maar lijkt me het beste dat deze inderdaad bij Vermeulen hoort, zoals vermeld.
Hello Raoul, Read the story. It is often difficult to determine exactly at which brewery certain beers were brewed and/or had them brewed, and this is one of them. According to the data, this should indeed be from Vermeulen, but it could also have been brewed by Omer Vander Ghinste according to data on the internet. But it seems to me that it is best that this indeed belongs to Vermeulen, as mentioned.
Ypra was oorspronkelijk een brouwerij in ieper, De laatste Ypra uit Ieper werd volgens mijn kennis en bronnen in 1976 gebrouwen. Bijna een halve eeuw terug.
Ik heb er zelf nooit een gezien noch geproefd.
In 2021 nam Brouwerij Omer Vander Ghinste de naam over (een nakomeling van de laatste brouwer Vermeulen is tevens de neef van Omer Vander Ghinste), en brouwt men sindsdien drie nieuwe IPA bieren onder de naam Ypra in Bellegem:
Ypra Hoppy Blond (blauw etiket en kroonkurk) (6%)
Ypra Hoppy Alcoholfree (Oranje etiket en kroonkurk) (0,4%)
Ypra Hoppy Tripel (groen etiket en kroonkurk) (10%)
Enkel de naam (en lettertype van het merk, en de speciale Y) werd overgenomen om het nieuw leven in te blazen (ter ere van de familie Vermeulen). De bieren zijn eigen IPA creaties en producten van den brouwer uit Bellegem (Omer Vander Ghinste).
Deze bieren heb ik wel al zelf gezien én geproefd.
Ik denk dat de drie kroonkurken die nu zijn toegewezen aan Vermeulen mogen gewijzigd worden? Maar 100% zeker ben ik niet, ik vind over Vermeulen niet zo veel terug. De nieuwe Ypra zou door die nazaat samen met Omer Vander Ghinste kunnen ontworpen zijn, een familieaangelegenheid. Wie weet zijn er aanvankelijk een aantal met vermelding 'Vermeulen' gemaakt om de oorspronkelijke markt (regio Ieper) te bekoren? Of had die Vermeulen-nazaat de microbe te pakken is die nu ook herbegonnen, om de slapende Ieperlingen na een halve eeuw terug aan den drank te krijgen?
Uit HLN van 30/05/2023, over het nieuwe Ypra bier: "De Bellegemse brouwerij Omer Vander Ghinste heeft een nieuwe versie van het bier Ypra op de markt gebracht. Dat bier werd vroeger gebrouwen in de Ieperse brouwerij Vermeulen. Niet iedereen kan de nieuwe versie van het bier smaken, vooral het verdwijnen van de link met de stad Ieper stoot sommige liefhebbers tegen de borst. “Het laatste echte Ieperse bier is niet meer.” Blijkbaar hadden (volgens die krant) de Ieperlingen er geen weet van dat de brouwerij al in 1976 opgedroogd was. Wil iemand de internetkabel ff doortrekken naar die regio? Echte fans (kenners van het vroegere Ypra bier) lopen er daar wellicht toch niet rond denk ik dan zo. Of er moet in 1976 een enorme overstock met lange houdbaarheidsdatum zijn aangelegd. De tekst is ook nogal bizar opgesteld: "dat" bier werd vroeger gebrouwen in de Ieperse brouwerij Vermeulen. Neen, niet "dat" bier. Wel totaal andere bieren, die die naam dragen. Louter als eerbetoon aan de vroegere Ieperse brouwersfamilie Vermeulen.
Iemand bekend met de eventuele (kleinschalige?) recente heropleving van een Vermeulen Brouwerij in het Ieperse?
Ypra was originally a brewery in Ypres. The last Ypra from Ypres was brewed in 1976 according to my knowledge and sources. Almost half a century ago.
I have never seen or tasted one myself.
In 2021, Brouwerij Omer Vander Ghinste took over the name (a descendant of the last brewer Vermeulen is also the nephew of Omer Vander Ghinste), and since then they have been brewing three new IPA beers under the name Ypra in Bellegem:
Ypra Hoppy Blond (blue label and crown cap) (6%)
Ypra Hoppy Alcoholfree (Orange label and crown cap) (0.4%)
Ypra Hoppy Tripel (green label and crown cap) (10%)
Only the name (and font of the brand, and the special Y) were adopted to breathe new life into it (in honor of the Vermeulen family). The beers are own IPA creations and products of the brewer from Bellegem (Omer Vander Ghinste).
I have already seen and tasted these beers myself.
I think the three crown caps now assigned to Vermeulen may be changed? But I'm not 100% sure, I can't find much about Vermeulen. The new Ypra could have been designed by that descendant together with Omer Vander Ghinste, a family affair. Who knows, maybe a few were initially made with the mention 'Vermeulen' to appeal to the original market (Ypres region)? Or did that Vermeulen descendant catch the bug and has it now started again, to get the sleeping Ypres residents back to drinking after half a century?
From HLN of 30/05/2023, about the new Ypra beer: " The Bellegem brewery Omer Vander Ghinste has launched a new version of the beer Ypra. This beer used to be brewed in the Ypres brewery Vermeulen. Not everyone likes the new version of the beer, and some fans are particularly upset by the disappearance of the link with the city of Ypres. "The last real Ypres beer is no more. " Apparently (according to that newspaper) the people of Ypres were unaware that the brewery had already dried up in 1976. Could someone please extend the internet cable to that region? I think that there probably aren't any real fans (connoisseurs of the former Ypra beer) around there. Or there must have been a huge overstock with a long shelf life in 1976. The text is also rather bizarrely written: "that" beer used to be brewed in the Ypres brewery Vermeulen. No, not "that" beer. Completely different beers, which bear that name. Purely as a tribute to the former Ypres brewing family Vermeulen.
Anyone familiar with the possible (small-scale?) recent revival of a Vermeulen Brewery in Ypres?
En ondertussen is ook de achtergrondpagina gemaakt. 1 keer maken, bij Eet- & drinkgerei, en in de andere rubrieken (Kroonkurken en Overig) 'verwijzing'.
Wat me nu opvalt, bij een verwijzing, is dat de verwijzingen naar oudste-nieuwste-duurste uit de oorspronkelijke rubriek blijven komen ...
Het kan niet de bedoeling zijn om in 3 rubrieken afzonderlijke (doch identieke) achtergrondpagina's te maken? Bij kroonkurken is het duurste item het glas van de Pilaarbijter (man dat was een lekker biertje! Helaas niet meer te krijgen ...).
And in the meantime the background page has also been created. Make once, under Food & Drinkware, and in the other sections (Crown Caps and Other) 'reference'.
What strikes me now, when referring, is that the references to oldest-newest-most expensive keep coming from the original section...
It cannot be the intention to create separate (but identical) background pages in 3 sections? When it comes to crown corks, the most expensive item is the Pilaarbijter glass (man that was a tasty beer! Unfortunately no longer available...).